Vitamina B5, esentiala pentru o viata sanatoasa. In ce alimente se gaseste

Vitamina B5, numita si acid pantotenic, este esentiala pentru o viata sanatoasa. Rolul ei principal, la fel ca restul vitaminelor din complexul B, ajuta la transformarea hranei in energie.

B5 se gaseste in mod natural in multe surse de mancare, de exemplu in somon, broccoli, crustacee, carnea de pui, de curcan, in special in organe ale animalelor cum este ficatul sau rinichii.

Specialistii sustin ca vitamina B5 ajuta la crearea celulelor rosii ale sangelui, creeaza hormoni asociati stresului, mentin un tract digestiv sanatos, proceseaza alte vitamine, in special B2 si sintetizeaza colesterolul, potrivit doctorulzilei.ro.

Iata care sunt principalele beneficii ale acestei vitamine:

Reduce colesterolul

Vitamina B5 este utilizata ca supliment pentru reducerea nivelului de colesterol si s-a descoperit ca este benefica in amliorarea simptomelor diabetului zaharat.
Acidul pantotenic ajuta organismul sa descompuna grasimile, carbohidratii si proteinele, astfel incat organismul uman sa le poata folosi pentru energie si pentru a reconstrui tesuturile, muschii si organele.

Vitamina B5 are un rol si in sinteza coenzimei A. Aceasta coenzima este implicata in sinteza acizilor grasi si este importanta pentru transformarea alimentelor in acizi grasi si colesterol. Ficatul are nevoie de coenzima A pentru a metaboliza in siguranta medicamentele si toxinele.

Ajuta la buna gestionare a stresului

Vitamina B5 ajuta la mentinerea unui sistem digestiv sanatos si ajuta organismul sa foloseasca alte vitamine, in special vitamina B2. Aceasta contribuie la buna gestionare a stresului.

Grabeste vindecarea ranilor

Sunt studii care au aratat ca aceasta vitamina poate grabi procesul de vindecare a ranilor de pe piele.

Amelioreaza anceea

Unii cercetatori sustin ca vitamina B5 poate contribui la ameliorarea acneei.

Previne anemia

Acidul pantotenic contribuie la mentinerea continutului de hemoglobina din sange, in felul acesta micsorand sansele de aparitie a deficientei de fier, sau a anemiei.

Creste rezistenta sistemului imunitar

Sunt studii care sustin ca aceasta vitamina contribuie la combaterea unor infectii, prin cresterea numarului de celule albe din sange.

Deficitul de vitamina B 5, rar intalnit

Deficitul de vitamina B5 este rar intalnita deoarece acidul pantotenic se gaseste in multe alimentele. O dieta sanatoasa ar trebui sa iti ofere doza necesara de vitamina B5. Totusi, atunci cand exista, acest deficit se poate manifesta prin: oboseala, apatie, depresie, tulburari de somn, dureri abdominale, greata sau varsaturi. Medicii spun ca deficienta de vitamina B5 poate sa duca la aparitia unei sensibilitati crescute la insulina.

Care sunt cele mai bune surse de vitamina B5:

Acidul pantotenic este disponibil pe scara larga in alimente, dar se pierde in procesare, de exemplu, in conservare, congelare si macinare. Pentru a asigura un aport adecvat, alimentele ar trebui consumate mai degraba proaspete decat rafinate. Ca si in cazul tuturor vitaminelor solubile in apa, vitamina B5 se pierde atunci cand alimentele sunt fierte.

Cele mai importante surse de vitamina B5 sunt ciupercile, broccoli, varza, leguminoasele, somonul. Dar acesta se regaseste si in carnea de porc, de pui, de rata, de curcan, de vita si, in special, in organe ale animalelor, cum ar fi ficatul si rinichii.

Se mai gaseste in somon, homar, crustacee. Cerealele integrale sunt o sursa buna de vitamina B5. Si produsele lactate: galbenus de ou, lapte, iaurt au aceasta vitamina. Principalele legume care contin aceasta vitamina sunt: lintea, mazarea, soia, ciupercile, cartofii dulci, porumbul, conopida, rosiile.

Lasă-ne un comentariu!